Het leidt geen twijfel of supermarktconcern Ahold zal donderdag hele mooie cijfers laten zien. Maar dat heeft het concern toch vooral aan de gunstige koers van de dollar te danken.

Het zou niet misstaan als Ahold-bestuursvoorzitter Dick Boer ECB-president Mario Draghi een bedankkaartje stuurt. Sinds Frankfurt heeft aangekondigd de drukpers aan te zetten terwijl de Amerikanen hem juist hebben uitgezet, is de dollar ten opzichte van de euro met 20 procent in waarde toegenomen.

En dat is fijn voor Ahold dat meer dan de helft van de 32,7 miljard euro aan omzet in de Verenigde Staten behaalt. Dankzij de dure dollar kon Albert Heijn onlangs voor het vierde kwartaal een omzetstijging van 8 procent melden. Zonder die meevaller bedroeg de omzetgroei in het vierde kwartaal 2,6 procent.

Concurrentie Albert Heijn

De mooie cijfers maskeren dat het weliswaar best goed gaat met Ahold, maar ook weer niet fantastisch. In Amerika heeft het concern zijn supermarkten weer grotendeels op de rails, maar in Nederland gaat het niet lekker bij Albert Heijn. De grootgrutter heeft niet alleen last van prijsvechters als Lidl en Aldi, maar heeft de laatste jaren met Jumbo ook een serieuze concurrent in het hogere segment.

Kun je van de Lidl en de Aldi nog beweren dat die het vooral vanwege de crisis het zo goed doen, bij Jumbo is dat niet het geval. Jumbo kan ook als de consument niet meer louter op de kleintjes let met Albert Heijn in de slag.

Volgens hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen heeft Albert Heijn niet alleen last van Jumbo en Lidl, maar is het concern het gevoel met de consument verloren. De vernieuwingsmotor moet worden aangezwengeld om de gunfactor weer terug te krijgen. "Investeren in vakkundig personeel, klantgerichtheid, beter assortiment en meer ruimte geven aan initiatieven van kleinere leveranciers", zei Sloot eind vorig jaar tegenover De Telegraaf.

Hogere marketingkosten

In het kwartaalbericht over de laatste drie maanden van 2014 liet Ahold al een beetje zien hoe het in heel 2014 is gegaan. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland nam vorig jaar toe van 34 naar 34,1 procent. Door de hogere marketingkosten die daarmee gepaard gingen daalde de operationele marge.

Ook werd duidelijk dat de identieke omzetgroei, dat wil zeggen de groei exclusief nieuwe winkels, in Nederland vorig jaar met een half procent is afgenomen.

Groei komt van online

Dé grote vraag in 2015 is of de nieuwe baas van de Albert Heijn, Wouter Kolk, erin slaagt de supermarktomzet weer autonoom te laten groeien. Het afgelopen kwartaal, waarin de omzet van de Albert Heijn-winkels tegen de algehele trend in wel met een paar procent te zijn toegenomen, biedt hoop.

Ook hoopvol is is de succesvolle uitbreiding naar België -- aardig is om donderdag te kijken hoe succesvol precies.

En nog veel belangrijker dan de expansie naar België, is de groei van de internetverkopen. Want waar de omzetgroei offline in heel 2014 stokt, wist Ahold de verkopen uit alle online activiteiten te vergroten met 11,3 procent.

De strategie om Albert Heijn en Bol.com meer te vervlechten door in de winkels afhaalpunten in te richten en het assortiment van Bol uit te breiden met bijvoorbeeld luiers, lijkt succesvol.

Lees ook

Albert Heijn: dit zijn de grootste problemen

Lidl wil af van goedkoop imago

Hoe Albert Heijn de grote steden domineert

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl